Czy wiesz, że wypadki rowerowe zabijają więcej osób niż wypadki samochodowe? Według ostatnich badań, Los Angeles ma piąty najwyższy wskaźnik śmiertelności w wypadkach rowerowych w kraju. Z drugiej strony, Waszyngton ma najmniejszą liczbę ofiar śmiertelnych wypadków rowerowych na mieszkańca. Powód tej różnicy może Cię zaskoczyć. W rzeczywistości dzieci są bardziej narażone na śmierć w wypadkach rowerowych niż dorośli. Na szczęście istnieją sposoby, by zapobiec tym tragediom.
Los Angeles ma piąty najbardziej
Rowery są popularnym środkiem transportu, ale wypadki mogą się zdarzyć na każdej drodze w Los Angeles, nawet w najbardziej uczęszczanych dzielnicach. Na szczęście istnieje wiele sposobów na uniknięcie wypadków rowerowych, w tym staranne planowanie i unikanie miejsc o dużym natężeniu ruchu. Los Angeles ma piąty najwyższy wskaźnik wypadków rowerowych na mieszkańca w USA, a wielu ofiar śmiertelnych można uniknąć stosując się do kilku prostych wskazówek dotyczących bezpieczeństwa.
Liczba śmiertelnych ofiar wypadków rowerowych wzrosła w Kalifornii w ciągu ostatniej dekady. W 2017 roku hrabstwo Los Angeles odnotowało 14 ofiar śmiertelnych na rowerze, w porównaniu z pięcioma zgonami w Nowym Jorku. Śmierć rowerowa w hrabstwie Los Angeles ma więcej ofiar wśród mężczyzn niż wśród kobiet – około jedna trzecia ofiar śmiertelnych wśród rowerzystów ma miejsce na ulicach miasta. I chociaż Los Angeles ma wiele ścieżek rowerowych dla rowerzystów, są oni słabiej chronieni niż rowerzyści w innych miastach.
Z badania wynika, że śmiertelne wypadki rowerowe zdarzają się głównie w dni powszednie. W sześciogodzinnym okresie od szóstej rano do ósmej wieczorem liczba ofiar śmiertelnych była największa. W tym samym okresie liczba zgonów wśród rowerzystów wzrosła również w czasie weekendu, który został zdefiniowany jako okres od godziny szóstej rano do jedenastej wieczorem. Na przykład, 19 procent śmiertelnych wypadków rowerowych miało miejsce w godzinach od szóstej rano do dwudziestej wieczorem.
Liczba zgonów spowodowanych przez rower wzrosła w skali kraju, szczególnie w Kalifornii, a jazda na rowerze jest nadal ważnym sposobem poruszania się po mieście i zachowania zdrowia. Niestety, wiele dróg rowerowych umieszcza rowerzystów niebezpiecznie blisko szybko poruszających się pojazdów. Wypadki rowerowe mogą zdarzyć się na każdej drodze, ale niektóre miasta są bardziej niebezpieczne niż inne. Złe projekty ulic i zatłoczone jezdnie sprawiają, że jazda rowerem w tych regionach jest szczególnie niebezpieczna. W rezultacie wielu rowerzystów ryzykuje życie każdego roku w Temeculi i Los Angeles.
Waszyngton DC ma najmniej
Jazda na rowerze jest popularnym sposobem poruszania się po obszarze Waszyngtonu i jest znacznie bezpieczniejsza niż jazda samochodem. Jednak wypadki rowerowe są coraz częstsze w Waszyngtonie. Rowerzyści mogą odnieść poważne obrażenia, ale nierzadko zdarza się, że w wypadkach rowerzystów z pieszymi ranni są piesi. Niektóre z tych obrażeń mogą wymagać miesięcy, a nawet lat leczenia. W niektórych skrajnych przypadkach rowerzysta może nawet umrzeć.
Ze względu na dużą liczbę wypadków rowerowych, Waszyngton ustanowił program GoDCGo, aby zachęcić do korzystania z roweru i promować inne zrównoważone formy transportu. W 2016 roku 69,6% wszystkich wypadków rowerowych w DC miało miejsce w tych miesiącach. Wypadki rowerowe i zgony pieszych są również zmniejszone, gdy więcej osób korzysta z transportu publicznego lub zamiast tego chodzi pieszo. Program GoDCGo zachęca do jazdy na rowerze i innych form zrównoważonego transportu do szkoły. Więcej informacji można znaleźć na stronie Safe Routes to School.
Rowerzyści w Waszyngtonie mogą jeździć po chodnikach w większości części miasta. Jest jednak kilka wyjątków. Rowerzyści nie mogą jeździć po chodnikach w Centralnej Dzielnicy Biznesowej, gdzie muszą ustąpić miejsca pieszym. Rowerzyści muszą przestrzegać wszystkich przepisów ruchu drogowego, w tym sygnalizacji świetlnej i przepisów dotyczących prawa do przejazdu. Oprócz przepisów rowerowych obowiązujących w Waszyngtonie, rowerzyści muszą stosować się do schematu Street-Smart Cyclist opracowanego przez Komisję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, który pokazuje, jak być widocznym dla kierowców.
W Waszyngtonie rowerzyści są bezpieczni, ale nie niepewni. Jest kilka czynników, które sprawiają, że jazda rowerem w tym mieście jest bardziej niebezpieczna niż w innych częściach kraju. W szczególności, rowerzyści powinni nosić kask. Ci, którzy noszą kaski, mają mniejsze ryzyko doznania poważnych urazów głowy. Ponadto, rowerzyści noszący kaski mają mniejsze ryzyko wypadków śmiertelnych. Rowerzyści powinni być ostrożni wobec rozproszonych kierowców. Niektóre z nich to jedzenie, nastawianie radia, a nawet grzebanie w torbie.
Rowerzyści na wyznaczonych pasach rowerowych są bardziej narażeni na potrącenie przez samochody
Pomimo szczytnego celu, jakim jest zapewnienie rowerzystom bezpieczniejszego otoczenia na drogach, brak chronionych pasów rowerowych może zwiększyć ryzyko potrącenia rowerzystów przez samochody. Na przykład w Nowym Jorku od 2014 roku dodano 330 mil pasów rowerowych, a mimo to, według stanu na kwiecień 2019 roku, nadal dochodzi do ponad 34 stu kolizji rowerzystów z samochodami rocznie.
Niestety, pasy rowerowe wciąż mogą prowadzić do niebezpiecznych kolizji z poruszającymi się i zaparkowanymi samochodami. Rowerzyści na pasach rowerowych są też bardziej narażeni na wypadki typu “dooring”. Ze względu na brak widoczności, nie mogą oni manewrować wokół pojazdu. Zderzenie z otwartymi drzwiami może prowadzić do poważnych obrażeń, a nawet konsekwencji prawnych dla kierowcy pojazdu.
Na szczęście istnieje szereg sposobów na poprawę bezpieczeństwa rowerów. Wiele miast rozważa dodanie ścieżek rowerowych i zapobieganie wypadkom. W Chicago większość ścieżek rowerowych jest niezabezpieczona, ma zaledwie trzy stopy szerokości i jest oznaczona symbolem pasa rowerowego. Brak ochrony powoduje, że rowerzyści obawiają się, że samochody będą zjeżdżać na ich pas. Jedno z takich badań przeprowadzonych przez Transportation Alternatives wykazało, że 88 procent rowerzystów zgłasza obawy przed potrąceniem przez samochód.
Niebezpieczeństwo wypadków rowerowych wzrasta, gdy więcej osób zaczyna jeździć na rowerze. Rośnie liczba rowerzystów na drogach, w tym starszych dorosłych, którzy są narażeni na złamania kości. Kierowcy mają tendencję do zakładania, że większe pojazdy mają prawo pierwszeństwa, a niektórzy nawet protestują przeciwko ich obecności na drodze. Chociaż kierowcy powinni zachować należytą ostrożność wobec rowerzystów, nadal ważne jest, aby przestrzegali oni przepisów ruchu drogowego.
Dzieci częściej giną w wypadkach rowerowych
Według badania przeprowadzonego przez Nationwide Children’s Hospital, dzieci częściej doznają poważnych obrażeń w wypadkach rowerowych niż w wypadkach samochodowych. W badaniu stwierdzono, że w latach 2006-2015 2,2 mln dzieci w Stanach Zjednoczonych było leczonych na oddziałach ratunkowych z powodu urazów związanych z rowerem. Większość z tych urazów dotyczyła kończyn górnych. Na szczęście kaski są obecnie obowiązkowe dla dzieci jeżdżących na rowerach. Nawet bez kasku dziecko, które straci kontrolę nad rowerem, może doznać poważnych obrażeń i trwałych blizn.
Zderzenia pojazdów z rowerami są częstą przyczyną śmiertelnych obrażeń u dzieci i młodzieży. Podczas gdy większość wypadków rowerowych ma miejsce w godzinach dziennych, dzieci są bardziej narażone na śmierć w godzinach wieczornych i nocnych. Śmiertelne ofiary wypadków rowerowych dotykają młodzież i dzieci w wieku od pięciu do 14 lat czterokrotnie częściej niż dorosłych rowerzystów. Większość obrażeń i ofiar śmiertelnych spowodowanych przez rower jest wynikiem niedbałego lub lekkomyślnego zachowania rowerzysty, w tym niezatrzymania się na znaku stop lub jazdy pod prąd.
Badania pokazują, że rowerzyści są mniej widoczni niż kierowcy samochodów. Istnieje jednak kilka sposobów na zwiększenie widoczności i zmniejszenie liczby kolizji rower-motocyklista. Niektóre sposoby na poprawę widoczności roweru to używanie jaskrawych, odblaskowych ubrań, dodawanie pasów rowerowych do jezdni i szkolenie kierowców, by rozpoznawali rowerzystów na drodze. Dobrym sposobem na bycie widocznym jest zapisanie się do kampanii “Share the Road” i wzięcie udziału w kursie edukacji rowerowej. Innym sposobem na zwiększenie widoczności i bezpieczeństwa rowerzystów jest organizowanie większej ilości zajęć z zakresu bezpieczeństwa rowerowego. Możesz również odwiedzić Narodowy Elektroniczny System Nadzoru nad Urazami prowadzony przez amerykańską Komisję Bezpieczeństwa Produktów Konsumenckich, aby dowiedzieć się więcej o wypadkach i urazach związanych z rowerami.
Urazy związane z rowerem dotykają więcej dzieci niż jakikolwiek inny sport, co powoduje, że ponad 1000 dzieci jest leczonych w izbach przyjęć każdego dnia. Najczęstsze urazy dotyczą głowy, w tym złamania kości i wstrząśnienia mózgu. Ponadto ponad połowa z 500 000 wizyt pediatrycznych na ostrym dyżurze związanych z rowerami w 2007 roku dotyczyła dzieci poniżej 16 roku życia.
Rozproszenie uwagi kierowcy jest najczęstszą przyczyną wypadków rowerowych
Jedną z najważniejszych rzeczy, jakie można zrobić, aby uniknąć wypadku rowerowego, jest zwracanie uwagi podczas jazdy. Kierowcy, którzy są rozproszeni, częściej zderzają się z rowerzystami i częściej giną w tych wypadkach. Rozproszeni kierowcy częściej uderzają w rowerzystów na znakach stopu i światłach. Kierowcy, którzy nie ustąpią pierwszeństwa rowerzystom, są również bardziej narażeni na potrącenie rowerzysty. Kierowcy muszą skupić się na drodze, aby uniknąć wypadków z rowerami.
Ostatnie badania wykazały, że rozproszenie uwagi kierowcy jest jedną z głównych przyczyn wypadków rowerowych. Kierowcy, którzy są rozproszeni, są narażeni na poważne obrażenia i śmierć. Są trzykrotnie bardziej narażeni na wypadek niż kierowcy, którzy nie są rozproszeni. Podczas gdy liczba wypadków spowodowanych przez rozproszoną jazdę jest alarmująca, liczba zgonów i obrażeń rowerzystów jest znacznie wyższa. Niezależnie od tego, czy rozproszony kierowca pisał SMS-a, rozmawiał przez telefon, czy czytał książkę, jest bardziej prawdopodobne, że uderzy w rower.
Rowerzyści muszą zachować czujność podczas jazdy i zwracać uwagę na drogę. Rowery są znacznie mniejsze od samochodów, więc kierowcy mają mniejsze szanse na zauważenie rowerzysty. Rowerzyści powinni nosić odzież odblaskową i używać świateł podczas jazdy w ciemności. Te środki bezpieczeństwa pomogą zapobiec wypadkom rowerowym i uratują Ci życie. Podczas jazdy upewnij się, że sygnalizujesz przed zmianą pasa i skrętem. Upewnij się, że wszyscy są bezpieczni podczas przechodzenia przez jezdnię.
Liczba rowerzystów na amerykańskich drogach szybko rośnie. Im większa liczba rowerów, tym większe prawdopodobieństwo wypadków z udziałem rowerzystów. Podczas gdy wiele miast podejmuje kroki, aby uczynić drogi bezpieczniejszymi dla rowerzystów, inne nie podejmują niezbędnych środków ostrożności. Wypadek rowerowy może zdarzyć się w każdym miejscu na drodze, dlatego warto o tym pamiętać podczas podróży. A jeśli już kogoś potrącisz podczas jazdy rowerem, upewnij się, że jest on ostrożny i świadomy.
Podobne tematy