Jak często powinienem poddawać swój rower tuningowi?

Jak często powinienem poddawać swój rower tuningowi?

Regularni rowerzyści zadają sobie pytanie: “Jak często powinienem poddawać swój rower tuningowi?”. Wiele rowerów wymaga standardowego tuningu, ale niektóre wymagają częstszych kontroli. Standardowy przegląd to dobry początek i powinien być przeprowadzany mniej więcej raz w roku, najlepiej na początku sezonu. Jeśli planujesz jeździć codziennie, możesz chcieć robić to jeszcze częściej, ale przestrzeganie standardowego harmonogramu przeglądów pozwoli utrzymać rower w świetnej kondycji i zaoszczędzić pieniądze w dłuższej perspektywie.

Sprawdzanie przerzutek

Generalnie, powinieneś sprawdzać przerzutki i biegi w swoim rowerze przynajmniej raz w miesiącu. Jeżeli zmiana biegów jest niedokładna lub w ogóle nie jest wyraźna, może to oznaczać problem z łańcuchem. Jeżeli biegi są nieco sztywne, być może należy wyregulować napięcie linki. Dobrym pomysłem jest również wyczyszczenie przerzutek roweru. Pomoże to Państwu zidentyfikować problemy, zanim się nasilą.

Dobrym pomysłem jest również wymiana zużytych przerzutek lub części. Zapewni to komfortową jazdę i pozwoli uniknąć ewentualnych wypadków. Sprawdź przerzutki i łańcuch pod kątem zaokrąglonych lub ostrych zębów. Jeżeli są one wygięte lub pęknięte, należy zlecić ich wymianę profesjonaliście. Należy pamiętać o regularnym oddawaniu roweru do mechanika i utrzymywaniu go w dobrym stanie technicznym. Pozwoli to Państwu na bezpieczną jazdę i czerpanie większej radości z przebywania na świeżym powietrzu.

Kontrola hamulców

Jeżeli planujesz przeprowadzić tuning roweru, jedną z pierwszych rzeczy, którą powinieneś zrobić, jest sprawdzenie hamulców. Podczas jazdy na rowerze hamulce mogą z czasem stać się mniej skuteczne, ponieważ klocki ulegają zużyciu. Należy udać się z rowerem do sklepu rowerowego w celu sprawdzenia hamulców. Jeżeli dźwigni hamulca nie można wcisnąć do końca bez zaciągania hamulca, należy wymienić klocki. Ponadto problemy mogą dotyczyć hamulców tarczowych, dlatego też należy je koniecznie sprawdzić.

Sprawdzanie hamulców podczas tuningu roweru jest ważnym elementem konserwacji. Należy upewnić się, że działają prawidłowo i są prawidłowo ustawione. Sprawdźcie także, czy linki nie są postrzępione, co często ma miejsce w pobliżu zacisku. Jeśli dźwignia hamulca nie dotyka kierownicy, czas na odpowietrzenie hamulców. Należy upewnić się, że długość linek jest odpowiednia dla danego roweru, w przeciwnym razie konieczna będzie ich całkowita wymiana.

Sprawdzenie zawieszenia

Chociaż przeprowadzenie tuningu roweru nie wymaga posiadania dyplomu z nauk o rakietach, to jednak może wiele zmienić. Jeżeli chcesz poprawić właściwości jezdne swojego roweru, musisz sprawdzić zawieszenie. Kontrola geometrii zawieszenia polega na demontażu zawieszenia roweru, pomiarze elementów i sprawdzeniu, czy nie jest uszkodzone. Jest to szczególnie ważne w okresie przedsezonowym, kiedy można zoptymalizować parametry zawieszenia pod kątem wyścigów. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o geometrii zawieszenia i jak ją sprawdzić.

Po pierwsze, musisz wiedzieć, jak sprawdzić przednie zawieszenie roweru. Większość rowerów ma sag pomiędzy 95mm a 115mm. Sprawdź długość sprężyn i w razie potrzeby wyreguluj je. Dodatkowo sprawdź napięcie łańcucha, które będzie miało wpływ na zawieszenie. Upewnij się, że przednie i tylne koła zębate są wyrównane z wahaczem, ponieważ pomoże to zapewnić równowagę roweru.

Sprawdzanie łańcucha

Ważne jest, aby sprawdzić łańcuch podczas wykonywania tuningu roweru. Ta część układu napędowego roweru jest podatna na uszkodzenia, dlatego należy ją odpowiednio konserwować. Jeśli łańcuch pęknie, nie będziesz mógł dojechać do celu. Regularne sprawdzanie łańcucha zapobiegnie takiej sytuacji. Do zmierzenia długości łańcucha potrzebny będzie przyrząd do pomiaru jego długości. Jeśli nie masz takiego narzędzia, możesz je kupić w sklepie z częściami rowerowymi.

Rozciągliwość łańcucha można zmierzyć za pomocą przyrządu do pomiaru zużycia łańcucha. Narzędzie zaczepia się o rolki łańcucha i opiera się na nim. Jeśli łańcuch jest rozciągnięty, narzędzie spada pomiędzy dwie rolki. Jeśli narzędzie jest rozciągnięte o więcej niż jedną ósmą cala, czas wymienić łańcuch. W przeciwnym razie dojdzie do zużycia pierścieni łańcucha i kasety.

Sprawdzanie uszczelniacza opony

Tuning roweru jest niepełny bez sprawdzenia uszczelniacza opony. Uszczelniacze opon są dodawane podczas ustawiania roweru, ale często się o nich zapomina, dopóki nie zaczną przeciekać. Możesz zauważyć, że Twoje opony tracą ciśnienie i trzęsą się – to znak, że potrzebują więcej uszczelniacza. Aby sprawdzić uszczelniacz, należy zawiesić rower, zdjąć rdzeń zaworu i włożyć bagnet. Potrząśnij kołem, aby usłyszeć chlupotanie uszczelniacza. Upewnij się, że w oponie znajduje się co najmniej 3 uncje uszczelniacza.

Kiedy napełniasz oponę, ważne jest, aby upewnić się, że uszczelniacz pozostaje na miejscu w obręczy. Jeśli jest nieszczelny, prawdopodobnie się rozleci. Obróć część opony do pozycji godziny 6 i poszukaj ewentualnych wycieków. Zazwyczaj uszczelniacz jest lepką cieczą. Jeśli wycieka, będzie to trudne do wykrycia. Jeśli jest zbyt lepki, zawsze można dodać więcej uszczelniacza za pomocą pompki podłogowej.

Podobne tematy

Total
0
Shares
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Wiadomości związane
Najlepsze podróże rowerowe do zwiedzania
Czytaj Dalej

Najlepsze podróże rowerowe do zwiedzania

Jeśli chcesz zwiedzić kraj na rowerze, to istnieje wiele wspaniałych opcji zwiedzania na rowerze. Na przykład, możesz cieszyć…
Które ubezpieczenie roweru jest najlepsze?
Czytaj Dalej

Które ubezpieczenie roweru jest najlepsze?

Istnieje wiele firm oferujących ubezpieczenia rowerowe. Powinieneś wybrać taką, która odpowiada Twoim indywidualnym potrzebom i budżetowi. Niektóre z…