Jeśli zastanawiasz się dlaczego łańcuch w Twoim rowerze się ślizga, nie jesteś sam. Najczęstszą przyczyną jest wygięta przerzutka. Może to być również spowodowane zużytą zębatką. W takiej sytuacji łańcuch nie jest w stanie utrzymać się na zębatkach i ślizga się. Aby uniknąć tego problemu, należy sprawdzić przerzutkę i zębatkę pod kątem uszkodzeń lub zużytych zębów.
Rozciągnięte linki
Jedną z najczęstszych przyczyn ślizgania się łańcucha rowerowego są rozciągnięte linki. Linki te często stają się kruche i luźne, co powoduje przeskakiwanie biegów, nawet w idealnie zindeksowanych rowerach. Jeżeli linki te nie są regularnie wymieniane, w końcu ulegną zużyciu, powodując nadmierne tarcie linki i obudowy zmiany biegów. Jeśli masz problemy ze zmianą biegów, spróbuj wymienić kable lub zamienić linki zmiany biegów.
Aby wymienić linki w rowerze, najpierw sprawdź miejsce wyjścia linki. Linka będzie miała mechanizm napinający, zwykle śrubę. Poluzowanie linki powoduje jej wyciągnięcie lub wciśnięcie. W ten sposób powstaje napięcie i luz. Możesz również poluzować śrubę ograniczającą na przerzutce, która znajduje się u góry. Poluzowanie tej śruby może pomóc w przełożeniu łańcucha na najmniejszą zębatkę.
Zużyte tryby
Wiele problemów może powodować ślizganie się łańcucha rowerowego. Jednym z najczęstszych problemów jest zużyty łańcuch. W trakcie jazdy tarcza i kaseta ulegają zużyciu. Może to spowodować uszkodzenie nowego łańcucha i zrujnować jazdę. Dobra wiadomość jest taka, że wymiana zużytych zębatek jest prostym zadaniem i nie zajmie Ci dużo czasu. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się więcej o tym powszechnym problemie.
Pierwszą rzeczą, którą należy zrobić jest sprawdzenie łańcucha rowerowego. Jeśli łańcuch jest zbyt luźny, prawdopodobnie zbyt mocno go naciągnąłeś. Użyj narzędzia pomiarowego i sprawdź odległość pomiędzy pinami. Jeśli sworznie są oddalone od siebie o więcej niż pół cala, to znaczy, że łańcuch został zbyt mocno rozciągnięty. Jeżeli łańcuch jest bardzo duży, prawdopodobnie jest zbyt luźny i wymaga wymiany.
Niewłaściwie ustawiona przerzutka
Niewłaściwie ustawione przerzutki mogą być przyczyną ślizgania się łańcuchów rowerowych. Przerzutka to mechanizm mechaniczny, który przenosi łańcuch z jednego biegu na drugi. Przerzutka przednia wygląda jak mały metalowy wspornik, a przerzutka tylna to małe mechaniczne ramię, które przesuwa się tam i z powrotem pod kasetą. Gdy przerzutka jest nieosiowa, łańcuch będzie się wysuwał z biegów. Aby naprawić ten problem, należy najpierw zdjąć wieszak przerzutki i sprawdzić napięcie łańcucha. Upewnij się, że łańcuch znajduje się na najwyższym biegu i że pozostaje na tym biegu.
Wygięty wieszak może powodować ślizganie się lub zmianę biegu. Sprawdź napięcie linki i w razie potrzeby wyreguluj je. W przypadku, gdy nie jest wyregulowany, można poluzować regulator linki. Alternatywnie, łańcuch może jeździć na najmniejszej zębatce i ociera się o tylne koło. Aby skorygować ten problem, należy dokręcić śrubę ograniczającą H na tylnym kole.
Łańcuchy kierunkowe
Rowery są dostarczane z różnymi rodzajami łańcuchów, niektóre są kierunkowe, a inne nie. Kierunkowość łańcucha zależy od jego marki i zestawu grupowego. Starsze łańcuchy z mniejszą liczbą biegów mają zwykle ogniwa bezkierunkowe, podczas gdy nowsze mają ogniwa kierunkowe. Niektóre ogniwa będą miały szczelinę po zewnętrznej stronie, a inne nie. Ważne jest, aby zamontować łańcuch we właściwy sposób, w przeciwnym razie nie będzie on skuteczny.
Nit łączący powinien być zainstalowany przy użyciu metody właściwej dla danego modelu łańcucha. Należy użyć długiego, stożkowego pilota do prowadzenia nitu łączącego w łańcuchu. Zapobiegnie to wystąpieniu trzpienia i dalszemu wbijaniu się. Upewnij się, że używasz odpowiedniego nitu do swojego modelu roweru. Dzięki temu będziesz mógł zamontować nowy łańcuch w odpowiednim kierunku. Po wymianie łańcucha pamiętajcie, aby wymienić również przerzutkę tylną.
Brudny łańcuch
Możesz zapobiec ześlizgiwaniu się łańcucha rowerowego, regularnie czyszcząc go wodą z mydłem. Można również wyczyścić kasetę. Po czyszczeniu należy nasmarować łańcuch. Obracać pedałami, aby wchłonął smar. Wymień łańcuch, jeśli jest zardzewiały lub brudny. Oto kilka wskazówek dotyczących czyszczenia łańcucha. Mam nadzieję, że dzięki temu łańcuch będzie działał dłużej. Jeśli problem nadal występuje, wymień łańcuch.
Czyszczenie układu napędowego roweru. Układ napędowy składa się z pierścieni łańcucha, kasety i przerzutki tylnej. Brud i zanieczyszczenia powodują zużycie mechanizmu napędowego, co zwiększa prawdopodobieństwo zsunięcia się łańcucha. Czyśćcie układ napędowy co kilka tygodni. Jeśli jeździsz na rowerze od dłuższego czasu, powinieneś to robić przed jazdą. Zainwestuj w środek do czyszczenia łańcucha lub użyj smaru.
Podobne tematy