Istnieje wiele możliwych powodów, dla których Twój motocykl nie chce zapalić. Niektóre z najczęstszych to problemy z iskrą, paliwem lub kompresją. Łatwo jest przeoczyć to, co oczywiste, ale ważne jest, aby sprawdzić te problemy. Jednym z najprostszych sposobów zdiagnozowania problemu z akumulatorem jest wizualne sprawdzenie połączeń akumulatora. Sprawdź terminale pod kątem pęknięć lub luźnych połączeń. W przypadku ich stwierdzenia należy niezwłocznie wymienić akumulator.
Sprawdzanie problemów elektrycznych
Jeśli Twój motocykl nie odpala, warto najpierw sprawdzić, czy nie ma problemów z elektryką. Może to być cokolwiek, od przepalonego bezpiecznika po luźne połączenie w obwodzie. Może to być również złe uziemienie. Schemat elektryczny może pomóc określić, która część wymaga wymiany. W niektórych przypadkach wymiana bezpiecznika nie wystarczy. Na szczęście istnieje kilka prostych kroków, które można wykonać, aby zdiagnozować problem i naprawić go na dobre.
Sprawdzenie bezpiecznika głównego stanowi zasadniczy element identyfikacji wszelkich problemów z układem elektrycznym. Układ elektryczny roweru opiera się na tym bezpieczniku, a problemy z nim mogą powodować słabe działanie lub nawet całkowite wyłączenie. Na działanie bezpiecznika głównego może mieć wpływ kilka czynników, w tym nadmierne wibracje i ogólny wiek. Dobrze jest mieć pod ręką zapasowy bezpiecznik główny, ponieważ uszkodzony bezpiecznik jest sygnałem ostrzegawczym poważniejszego problemu.
Źle działający przewód uziemiający to kolejny częsty problem elektryczny w motocyklach. Niesprawne przewody uziemiające mogą powodować inne problemy, w tym migotanie elementów elektrycznych i brak możliwości uruchomienia motocykla. Dobra wiadomość jest taka, że problem ten jest łatwy do naprawienia i nie kosztuje wiele. Jeśli przewody uziemiające są przyczyną problemu braku rozruchu w Twoim motocyklu, ich naprawa jest szybkim i niedrogim sposobem.
Oprócz świec zapłonowych, inne problemy elektryczne mogą spowodować, że Twój motocykl nie odpali. Powszechne jest zapominanie o sprawdzeniu tych kwestii, jeśli jesteś doświadczonym jeźdźcem. Upewnij się, że akumulator jest wystarczająco naładowany, sprawdzając rozrusznik i światła. Jeśli one nie działają, przyczyną może być akumulator. Aby uruchomić motocykl, akumulator musi być w pełni naładowany. Jeśli nie ładuje się, należy skontaktować się z dealerem w celu jego bezpłatnej naprawy.
Sprawdzanie pod kątem złego akumulatora
Jeśli motocykl nie chce ruszyć, pierwszą rzeczą, jaką należy zrobić, jest sprawdzenie akumulatora. Jeśli nie uruchomi się w ciągu 30 sekund, może to być martwy akumulator. Jeśli napięcie na multimetrze spadnie poniżej 9,6 V, mamy do czynienia z martwym akumulatorem. Nie musisz jednak posiadać multimetru, aby przetestować baterię. Możesz użyć prostego testera baterii.
Używając woltomierza, sprawdź napięcie baterii. Powinno ono wynosić ponad 12 V, w przeciwnym razie jest niebezpiecznie niskie i trzeba je wymienić. Jeśli napięcie gwałtownie spada, akumulator nie jest w pełni naładowany i nie trzyma ładunku. Lepiej wymienić akumulator, niż ryzykować utratę jazdy! Na szczęście można to naprawić w kilku krokach.
Aby sprawdzić napięcie akumulatora, najpierw odłącz zapłon i przewód uziemiający. Następnie odłącz złącze akumulatora. Jeśli złącze akumulatora jest luźne, będziesz musiał zabrać go do sklepu motocyklowego. Jeśli nie jesteś pewien napięcia akumulatora, możesz kupić multimetr tanio na Amazon. Sprawdź napięcie akumulatora i upewnij się, że wynosi ono od dziewięciu do 10 woltów. Jeśli nie widzisz żadnego z nich, twoja bateria może być wadliwa.
Gdy Twój rower nie odpala, pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest sprawdzenie akumulatora. Najbardziej oczywistym objawem złego akumulatora jest przygaszone światło przednie lub cichy klakson. Jeśli któryś z tych objawów występuje, musisz wymienić akumulator lub zaopatrzyć się w nowy. W przeciwnym razie skończy się to rozładowaniem akumulatora i ryzykiem uszkodzenia go bardziej niż to konieczne. Możesz również sprawdzić złącza akumulatora ręcznie, ale ta metoda jest bardziej czasochłonna i żmudna.
Sprawdzanie zabrudzonego filtra powietrza
Gdy Twój motocykl nie chce zapalić, istnieje wiele możliwych przyczyn, a jedną z nich jest zabrudzony filtr powietrza. Zabrudzone filtry powietrza uniemożliwiają przedostanie się czystego powietrza do komory spalania. Bez filtra drobne cząstki ścierne byłyby zasysane do silnika, stykając się z ruchomymi częściami i powodując ich przedwczesne zużycie. Skutkowałoby to uszkodzeniem prowadnic zaworów i pierścieni tłokowych. Należy więc regularnie sprawdzać filtr powietrza, aby zapobiec dalszym uszkodzeniom silnika.
Pierwszą oznaką zabrudzenia filtra powietrza jest przebieg paliwa. Twój motocykl może zużywać więcej gazu niż zwykle. Brudny filtr powietrza może sprawić, że motocykl będzie zużywał więcej paliwa niż zwykle, co może zwiększyć rachunek za paliwo. Czysty filtr powietrza pomaga oszczędzać gaz, co jest ważne, gdy próbujesz poprawić zużycie paliwa. Najlepszym sposobem na zapewnienie czystości filtra powietrza jest jego regularne serwisowanie.
Regularne sprawdzanie filtra powietrza jest kluczowym krokiem w konserwacji motocykla. Zanieczyszczony filtr powietrza może prowadzić do niskiego zużycia paliwa, braku mocy i nierównej pracy na biegu jałowym. Sprawdzanie filtra powietrza zapobiegnie wielu z tych problemów zanim się pojawią. Możesz to zrobić samodzielnie, postępując zgodnie z harmonogramem konserwacji podanym przez producenta. Jeśli nie czujesz się pewnie, zawsze możesz udać się do mechanika po pomoc.
Innym powodem, dla którego Państwa motocykl nie chce zapalić, jest zabrudzony filtr powietrza. Ta część silnika jest montowana na wlocie powietrza początkowego. Utrzymuje on zanieczyszczenia z dala od komory spalania i zaworów. Należy zdjąć pokrywę filtra powietrza, aby sprawdzić jego stan. Jeśli filtr powietrza jest brudny, czas go wymienić. Łatwo jest naprawić ten problem.
Sprawdzanie, czy przewód świecy zapłonowej nie jest luźny
Najbardziej oczywistym sposobem stwierdzenia, czy trzeba wymienić przewód świecy zapłonowej, jest sprawdzenie, czy nie ma nadmiernego oporu. Zazwyczaj wskazuje na to bańka lub wgłębienie na końcówce przewodu. Metalowy zaczep mocujący świecę do przewodu powinien zatrzasnąć się na przewodzie, gdy jest on zabezpieczony. Jeśli drut się poluzował, metalowy klips nie pozostanie na swoim miejscu. Jeśli przewód świecy zapłonowej jest spalony, należy go wymienić.
Pierwszym krokiem jest wyjęcie świecy z cewki zapłonowej. Można to zrobić odkręcając ją od cewki. Następnie możesz sprawdzić opór za pomocą multimetru. Oporność powinna być poniżej 5 000 Ohm. Jeśli jest wyższa niż ta, świeca zapłonowa może być luźna i nie uzyskasz iskry. Aby określić, czy Twoja świeca zapłonowa jest luźna, powinieneś użyć multimetru do zmierzenia jej rezystancji.
Jeśli nadal nie można uruchomić motocykla, należy zdjąć nasadkę świecy zapłonowej i przewód prowadzący iskrę. Jeśli masz tester iskry, użyj go do sprawdzenia przewodu świecy zapłonowej. Zdejmij nasadkę i przyłóż świecę zapłonową do gołej powierzchni metalu. Iskra powinna być jasnoniebieska lub biała. Jeśli nie widać iskry, problemem jest najprawdopodobniej luźny przewód świecy zapłonowej lub poluzowana nasadka.
Jeśli świeca zapłonowa jest sucha, może to być spowodowane zużytymi pierścieniami tłokowymi. Motocykle zależą od ssania, które jest tworzone przez tłok, aby wciągnąć powietrze i paliwo do silnika. Jeśli pierścienie i tłok nie są odpowiednio nasmarowane, nie będą tworzyć ssania. Wymiana ich na nowe naprawi suchą świecę zapłonową i zwiększy moc.
Sprawdzanie, czy świeca zapłonowa nie jest zabrudzona
Gdy motocykl nie odpala, jedną z pierwszych rzeczy, które powinieneś sprawdzić, jest świeca zapłonowa. Zabrudzone świece zapłonowe zazwyczaj nie odpalają. Najlepszym sposobem na stwierdzenie, czy świeca zapłonowa jest zabrudzona, jest sprawdzenie, czy jest pokryta olejem, czy nie. Jeśli jest biała, to coś uniemożliwia jej prawidłowe odpalenie. Jeśli jest ciemnobrązowa, to układ paliwowy jest zbyt bogaty.
Najpierw należy sprawdzić zapłon. Czasami w otworze świecy zapłonowej może znajdować się woda lub smary. Jeśli tak się stanie, może to wpłynąć na iskrę i doprowadzić do problemów z silnikiem. Upewnij się, że nie wymieniasz części bez dokładnego rozpoznania problemu. Problem może być znacznie poważniejszy niż myślisz, więc nie spiesz się z wymianą czegokolwiek bez odpowiedniej diagnozy. Jeśli możesz, kup multimetr i użyj go do sprawdzenia iskry.
Odkręć korek świecy zapłonowej. Powinna być ona połączona z przewodem cewki, więc odkręć ją, aby ją zdjąć. Za pomocą multimetru zmierz opór pomiędzy małymi zaciskami na świecy zapłonowej a masą. Upewnij się, że opór pomiędzy dwoma końcami świecy mieści się w zakresie od 0,5 do trzech Ohm. Jeśli jest większa niż pięć Ohm, świeca zapłonowa ma większą oporność. Jeśli nie jesteś pewien, możesz skontaktować się z technikiem motocyklowym w celu uzyskania pomocy.
Jeśli ostatnio masz problemy z silnikiem, możesz rozważyć wymianę świecy zapłonowej. Nie tylko zapobiegnie to poważnym problemom z silnikiem, ale także pomoże utrzymać wartość twojego motocykla. Oprócz świec zapłonowych, innym problemem, który powinieneś sprawdzić jest zatkany petcock. Jest to zawór sterujący paliwem, który kontroluje przepływ gazu. Petcock jest zwykle pokryty maleńkim ekranem, który utrzymuje gruz i śmieci na zewnątrz. Możliwe, że zawór może być zablokowany przez rdzę lub inny zabłąkany materiał. W takim przypadku przed uruchomieniem motocykla konieczne będzie jego dokładne wyczyszczenie.
Podobne tematy